De tramlijn was een verbinding per spoor tussen Sint-Truiden en Herk-de-Stad.
De ligging is aangeduid door de rode pijl op de stafkaart.
De stoomtram van Sint-Truiden naar Herk-de-Stad
Tramlijn 498 (NMVB)/Limburg was de buurtspoorweglijn Sint-Truiden - Herk-de-Stad. Ze werd geopend op 15 mei 1913 en gesloten in 1948 voor het reizigersverkeer en in 1950 voor het goederenverkeer.
De NMVB vroeg de inoverwegingneming van de lijn aan op 26 juni 1900 en verkreeg ze op 27 september 1902.
De vergunning werd aangevraagd op 15 december 1904.
Het duurde vijf jaar alvorens de vergunning werd verleend.
Op 21 augustus 1909 werd de vergunning verleend en kon begonnen worden met de aanleg van de lijn, die vertraging opliep onder meer wegens moeilijkheden bij de noodzakelijke onteigeningen.
Op 22 februari 1911 werd de exploitatie van de lijn aanbesteed en verleend aan de Limburgse Stoomtramweg Maatschappij.
De lijn werd op 15 mei 1913 geopend.
De tramlijn was ongeveer 17 km lang.
Het traject van de tramlijn Sint-Truiden naar Herk-de-Stad | |
1 | Beginpunt: Het stationspein van Sint-Truiden |
2 | Prins-Albertlaan naar het huidige De Menten de Horneplein |
3 | Vervolgens: Viaductstraat onder de spoorwegbrug Sint-Truiden - Hasselt |
4 | Vervolgens langs het weeshuis naar de Gorsemweg |
5 | Vandaar over eigen-bedding naar Duras en Gorsem |
6 | Naar Terbeek waar de tramlijn vóór het Kasteeltje van Half Een voorbij kwam |
7 | Naar Binderveld |
8 | Naar Nieuwerkerken |
9 | Volgt hier de Diestersteenweg tot voorbij het kruispunt met de Rummenweg |
10 | Vervolgens over eigen bedding naar Rummen centrum |
11 | Vervolgens richting wijk Oude molen, thans het wandelpad "Oude tramweg" |
12 | Volgt vanaf hier opnieuw de Diestersteenweg tot aan het tramstation en de stelplaats van Herk-de-Stad (plaats van het huidige Amandinacollege) |
13 | De tramlijn wordt hier verbonden met de lijn Hasselt - Herk-de-Stad -Halen dat op 1905 werd geopend maar thans verdwenen is. |
In maart 1917 werd de lijn opgebroken door de Duitse bezetter.
Na de oorlog werd ze in april 1921 heraangelegd..
Vanaf dan werd ze rechtstreeks geëxploiteerd door de NMVB.
Na de Tweede Wereldoorlog werden, tijdens een zogeheten ‘proefperiode’, bijgevoegde autobusdiensten ingelegd terwijl het reizigersverkeer gedeeltelijk ook nog per spoor gebeurde.
Op 25 januari 1948 werd het reizigersverkeer op de lijn Sint-Truiden – Herk-de-Stad definitief stopgezet.
De lijn bleef daarna nog tot 1950 in dienst voor het goederenvervoer.
De lijn werd opgebroken in de jaren 1950-1951.
Zowel vóór als nà de Eerste Wereldoorlog waren er een zestal heen- en terugritten per dag, plus een extra heen- en terugrit op zaterdag ( = marktdag te Sint-Truiden).
Bronnen:
1) Wikipedia: Tramlijn 498 - NMVB - Limburg
2) Jos Neyens, De buurtspoorwegen in de provincie Limburg 1885-1961, Lier: Van In, 1972.
3) Jaarverslagen van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen 1945-1951.
Terug naar begin pagina Klik hier op de blauwe link om terug te gaan naar het begin van deze pagina